Saturday, April 18, 2009

WASHING MACHINE


Semalam Pak Dollah telah kembali ke rahmatullah. Al Fatihah khas buat allahyarham. Saya turut menziarahinya.

Ketika menanti jenazah diuruskan...seperti biasa, ramai yang bersembang - bertanya khabar serta berbual mengenai pelbagai isu. Saya duduk bersama kumpulan Pak Aji Mat dengan Pak Aji Saie. Mereka berdua 'bertengkar' mengenai masalah kebersihan pakaian yang dicuci dengan "washing machine".

Aji Mat kata pakaian yang dicuci itu bersih dan boleh dipakai bawak sembahyang. Aji Saie kata pakaian itu tidak benar-benar bersih. Mereka berdua lantas menoleh kepadaku untuk meminta pendapatku. "Ce tanye cikgu tu....camane...bersih ke tak...?"

Aku sengeh je..dan aku cuba layan ikut sedap ati aku...

Pakaian tu bersih dan berbau harum apabila selesai dicuci... kataku. Pak Aji boleh pilih untuk cucian otomatik sepenuhnya atau cucian 'manual'. Kita yang kawal mesen tu... Bila pusingan pertama cucian tamat... air akan di buang dan kemudian di ganti dengan air baru...air bersih.

Ha..tula tak caya kata Aji Mat. Pastu air bersih bilasan terakhir akan diganti pula sebelum di 'spin' untuk dijemur...kan gitu cikgu??? Bersih ke tak bersih???... tanya Aji Mat kepada Aji Saie.

Aji Saie tak puas hati. Aku memberikan rumusan terakhir.

Sebenonya orang yang 'canggih' yang tahu kebersihan, memang tak mengakui kebersihan cucian dari mesen basuh ni... kataku. Ini kerana apabila berada di tahap terakhir cucian mesen, air 'bersih' itu akan di 'gerodak' - diulang-ulang menjadikannya air yang tidak mutlak lagi. Ini yang Pak Aji Saie ragukan kataku sambil memandang kepada Aji Saie. Aji Saie nampak gembira. Betul tu cikgu katanya... Aku menyambung lagi...kita bukan tak boleh guna mesen tu.....boleh.... bila peringkat terakhir...gunalah 'air lalu' kataku.

Aku teringat pada arwah ayah....dia mencuci semua pakaiannya sendiri. Dia membilas dengan 'air lalu' pada semua pakaian yang dicucinya. Apabila menyidai di ampaian ayah akan terlebih dahulu mencuci dawai ampaian tersebut. Aku tengok je...ade taik burung kat dawai penyidai ni... kata ayah. Aku tak nampak pulak taik burung tuh.....Al-fatihah jua buat arwah ayah...

1 comment: