Monday, April 13, 2009

SABAR - KITA TENGOK DULU


Ketika saya berkursus Sijil Perguruan Khas Muzik di Maktab Perguruan Ilmu Khas, Cheras dulu, saya melihat bagaimana seorang pensyarah - Mr. Johami Abdullah (Joe Chelliah) sedang melakukan 'tiuning' gitar salah seorang rakan sepelatih. Dia beberapa kali memusing laras tali sambil menarik dengan kuat tali-tali gitar tersebut. "Toing!...toing...!!, sumbang bunyinya.

"Woi..!, putusle tali tu..", kata tuan yang empunya gitar. En. Johami tadak peduli...dia meneruskan kerjanya dan akhirnya irama harmoni terhasil dari gitar tersebut - lunak dan merdu setelah penalaan bunyi berjaya dilakukan olehnya.

Kini Dato' Seri Najib memerintah. Banyak perkara perlu dilakukannya. Beliau mempunyai matlamatnya sendiri dan tentunya tahu apa yang perlu dilakukannya. Sabarlah dahulu. biar Dato' Seri Najib lakukan kerjaya.

Dalam kes menyelaraskan bunyi gitar tu... segalanya mungkin!! Tali gitar boleh putus jika tersalah regangan. Bunyi yang dihasilkan boleh menjadi sumbang!

Mahaguru memang tahu apa yang dilakukan. Apa yang perlu ialah izin Allah yang maha kuasa. Kita yang tak tahu apa ni..biarlah bersabar sedikit. Bukannya tak boleh komen. Kita tengok dulu.



2 comments:

  1. Mr. Johami,
    Thanks once again.
    My experience learning music with you
    will always be a good memory forever..

    ReplyDelete

new welcome