Thursday, November 27, 2008

ORGANISASI KOKURIKULUM 2009




KLIK CARTA UNTUK MELIHAT LEBIH JELAS

Tuesday, November 25, 2008

ANAK KECIL...BERCAKAP APA SAHAJA



Saya pernah bertanya anak saya...besar esok nak jadi apa?

Selamba anak saya jawab.. besar esok nak jadi anjing.

kenapa...saya bertanya lagi.

Sebab anjing tu garang....boleh kejar orang. Tapiii.... jadi rama-rama lagi best..dapat terbang..seronoknye...

Kini anak saya dah kerja...dia memang garang (sebahagian cita-citanya menjadi anjing dan dia dah pun terbang jauh ke Raub , Pahang (seperti rama-rama)...Alhamdulillah cita-citanya tercapai.

Monday, November 24, 2008

MB PERAK AKAN BERTEMU PELANGGAN DI SETIAP DAERAH SELURUH PERAK




MB PERAK AKAN BERTEMU PELANGGAN DI SETIAP DAERAH SELURUH PERAK
Setiap Selasa rakyat akan berdatangan ke Pejabat MB di Bangunan Perak Darul Ridzuan untuk bertemu dengan YAB MB Perak bagi mengadu hal. Tradisi ini bermula sejak Tajol Rosli menjadi MB Perak, dan ia berterusan sehingga sekarang. Tetapi tidak semua rakyat ada peluang bertemu dengan MB kalau mereka tidak mengatur temu janji terlebih dahulu. Rakyat tentu kecewa, datang jauh mahu bertemu dengan MB, tetapi hajat mereka tidak kesampaian. Menyedari hari bertemu pelanggan setiap Selasa di Pejabat MB, masih tidak berkesan dan tidak praktikal, MB Perak telah bersedia untuk turun ke setiap daerah untuk bertemu dengan pelanggan di pejabat daerah masing-masing.
Jadual akan diatur bagi membolehkan YAB MB bersama pegawai-pegawainya bertemu pelanggan bagi menyelami dan membantu menyelesaikan segala permasalahan rakyat. Semoga dengan cara ini, kerajaan dan MB akan sentiasa dekat di hati rakyat.

Sunday, November 23, 2008

Friday, November 21, 2008

DI MANA NABILA

Kalau Nabila ada masa..datangle...

video

Thursday, November 13, 2008

TAHNIAH - MURID CEMERLANG UPSR 2008




Keputusan UPSR baru sahaja diumumkan pagi tadi dan menyaksikan SK Sg Galah melakarkan sejarahnya yang tersendiri. Walaupun peratusan lulus hanya meningkat sedikit sahaja, namun bilangan yang mendapat 5 A telah bertambah dari seorang pada tahun lepas kepada tiga orang pada tahun ini. Tahniah diucapkan kepada Adik Nurhidayah bt Nasaruddin, Adik Nurnabihah bt Abd Jalil dan Adik Mohd Ikmal.

Berkat kerajinan dan usaha bersama ibu bapa, guru dan murid, kejayaan ini juga dikongsi bersama adik Mohd Fadhil Zulkifli yang mendapat 4 A 1 B. Tahniah jua diucapkan. Berikut adalah sorotan emosi ketika keputusan diumumkan pada jamuan makan akhir tahun untuk TAHUN 6 SK SG GALAH...

Thursday, November 6, 2008

SIJIL PENGHARGAAN




TERIMA KASIH DADDY COOL ATAS PENGHARGAAN YANG DIBERI.

Wednesday, November 5, 2008

CITERNYE GINI...

"...menurut sumber yang boleh dipercayai, cerita ini berdasarkan sebuah kisah benar. Nama, watak serta senario sengaja ditokok tambah untuk menimbulkan kesan yang lebih dramatik..."

Dalam sebuah Kampong antah-berantah, tinggallah sepasang suami isteri di sebuah rumah (rumahku, syurgaku - walau seburuk mana di mata orang - tetap bagai syurga di hati kita). Dek kerana terlalu miskin dan daifnya, mereka hanya ada sehelai kain batik untuk membaluti tubuh mereka.Garam-belacan serta cabei-rawet adalah sekadarnya untuk meneruskan survival.

Jika suami nak keluar rumah, dia akan pakai kain batik tuh dan tinggallah isteri beliau di rumah tanpa seurat benang. Begitulah sebaliknya - jika si isteri pulak nak keluar rumah, bulatlah tubuh suaminya di rumah!!

Suatu hari si suami perlu keluar ke kaki bukit untuk mengambil sedikit garam tanah - suatu tempat yang biasa mereka pergi. Seperti biasa, tinggallah si isteri di rumah tanpa kain batik tuh! Sesampainya Pak Chat di lubang yang digalinya, diapun memasukkan kepalanya ke dalam lubang tersebut untuk mengaut sedikit garam. Kedua-dua kakinya terpacak ke udara dan... kain batik tuh terlondeh ke tanah...

Pada ketika itu, seekor harimau lalu dan mengaum kerana lapar. Pak Chat takut teramat sangat lalu dia mematikan dirinya. Sang Belang pun terpandang pokok ajaib tu. Diapun menghampirinya. Sang harimau hairan teramat sangat kerana selama hayatnya dia tidak pernah melihat pokok tersebut. Dan dilihatnya di celah dahan terdapat dua biji buah dan diliputi dedaun yang halus.......ajaib sunngguh buah ni..bisik hatinya...tentu sedap dimakan...tambahnya.

Sang harimau cuba mencapai buah tersebut. Ditampar-tamparnya supaya buah itu gugur. Pak Chat sampai terkencing dek terlalu takut!!

Ish.. buah ni muda lagi...tengokla getahnya memancut keluo... Sang harimau meninggalkan tempat tersebut dengan harapan akan kembali menantikan buahnya ranum.

Pak Chat terus cabut balik ke rumah lalu menceritakan apa yang di alaminya kepada isterinya. Mak Odah tergelak untuk mengambil simpati terhadap suaminya, namun di sudut hatinya tidak percaya kerana disangkanya suaminya sengaja mengada-ngada (meng ada-adakan) cerita untuk mengelak kerja tersebut dilakukan lagi.

Hari berganti, minggu berselang. Bekalan garam kehabisan di rumah. "Maleh aku pegi..ko ajelah pegi Odah, carikan garam tuh..." Odah pun pergile dengan rasa berat hati. "Bak kain batik tu pinta Odah". Pak Chat terpaksa 'ber air-cond' di rumah.

Sesampai di lubang, Odah pulak memasukkan kepalanya, kakinya terpacak ke udara and of course kain batik tu terlondeh ke tanah..... Kebetulan pulak harimau ari tu datang lagi dengan aumannya. Mak Odah terkejut lalu mematikan dirinya...

Harimau terpandangkan pokok ajaib yang masih terpacak di situ. Alangkah gumbiranya harimau kera dia pasti buah ajaib yang diidamkannya itu sudah masak ranum. Sang harimau rasa kecewa kerana buah idamannya telah diambil orang. ...tengok tu...sah oang lain dah ambik...ni tinggal tampoknya aje, bisik harimau. Dek terlalu kepinginkan buah tersebut, sang harimau menjilat tampok tersebut. Mak Odah tercrit plak kerana tidak dapat menahan rasa takut..

Sah!!! kata rimau tu, getahnya masih basah lagi...sapale yang dah ambik buah tu, sang harimau berlalu dengan rasa kecewa yang amat sangat.

Kalau anda tak percaya cerita ni, tanyalah kat harimau tersebut yang kini dipindahkan ke kandang Zoo Taiping. Rimau tu selalu termenung... mungkin cerita tu masih terngiang-ngiang di kepalanya...

Tuesday, November 4, 2008

CERITA DIPUBLISHKAN DI DALAM MAJALAH

Pastu cerita tersebut diterbitkan dalam Majalah Gila-Gila. Ceritanya berkisar mengenai sepasang suami isteri miskin...teramat miskin. Saya nak ceritakan semula takut gak dengan larangan yang tertera....dilarang menceritakannya semula kepada orang lain dan termaktub dalam akta aurat...

MASA KURSUS PULAK

Bila dah jadi cikgu, banyaaaakk kerusus yang kena dihadiri. yang seronoknya bila berkursus ni ada je modal teman-teman. Masuk ke bilik kengkawan mulalah bukak cerita, termasuklah cerita PENGLIPUR LARA TUH....

PENGLIPUR LARA

Cerita ini dah tiga kali dimaklumkan kepada saya. Kali pertama diceritakan oleh Penghulu Dorm Sang Nila Utama ketika saya menuntut di Tingkatan Enam di Sekolah Raja Chulan, Ipoh ((1978 - 1979). Masa itu kami 'bermusuh' dengan student Politeknik Ungku Omar bersebelahan dan selepas sembahyang Tarawikh kami 'berperang' tembak-menembak dengan mercun roket. Tak ada sapa yang menang....Warden nampaknya 'sporting' malam itu. Pastu... dah tak ade keroje kami melepak dan berceritalah Tok Ketua...

Sunday, November 2, 2008

INFO BAHASA 5 - SIAPA-SIAPA

(5) SIAPA-SIAPA

1. Apa yang diperkatakan olehnya tidak benar.
2. Siapa yang melanggar disiplin pasti akan dihukum.
3. Ambillah mana satu yang kamu suka.

HURAIAN :

Ketiga-tiga ayat di atas salah kerana kekeliruan pengguna dalam penggunaan kata ganti tanya diri dengan kata ganti tak tentu. Ayat yang betul ialah :

1. Apa-apa yang diperkatakan olehnya tidak benar.
2. Siapa-siapa / sesiapa yang melanggar disiplin pasti akan dihukum.
3. Ambillah mana-mana satu yang kamu suka.