Monday, April 27, 2009

SIKIT PUN CUKUP, BANYAK PUN HABIS

Kalau di tanya nafsu, kita inginkan kekayaan, inginkan kelebihan. Inginkan yang banyak.

Bila ke pasar, beli ikan serta lauk-pauk yang banyak. Kalau ke kompleks beli-belah, tangan tak cukup menjinjing beg plastik dengan troli yang sudah penuh!!! Rasa 'kembang' dihati bila melihat troli tersebut, lebih-lebih lagi bila ramai yang memandangnya dan terpandang pulak kepada pembeli-belah yang hanya menjinjing bakul 'kosong'.

Tanya pula selera. Nak makan sedap je! Nak makan banyak plak tu...

Pagi tadi aku sudahpun mengambil beberapa ketul kuih dan meminta sebungkus nasi lemak (RM 0.70). Aku disapa oleh seorang teman yang aku lihat lebih dari 5 beg plastik berbungkus kuih-muih di tangannya.

"Hai..cukup ke tu?", dalam nada yang mengundang 'konfrontasi' dihati ini.

"Sikitpun cukup...banyak pun habis....", sahutku, sambil mengawal perasaan.

Aku membeli sedikit kerana ianya cukup buatku. Aku mendoakan agar yang banyak dibeli olehnya akan habis dimakan dan dimanfaatkan olehnya.

Yang banyak itu memang akan habis....sama ada habis dimakan ataupun habis dibuang... Membazir je!!!

Jadi..., benarkanlah ungkapan ini "SIKIT PUN CUKUP, BANYAK PUN HABIS". Jangan dihabiskan secara membazir!!!!

No comments:

Post a Comment

new welcome