Tuesday, January 20, 2009

ORANG SENI




Kecil, halus, sampai tak nampak dengan mata kasar. Kena pakai mikroskop. Bukan itu maksudku. Orang seni bermaksud orang yang jiwanya menghargai sesuatu yang cantik, menghargai keindahan, appreciate pada kesenian.

Tanaman memberi pelbagai kebaikan yang tidak ternilai. Kepada alam sekitar. Kepada kesihatan. Kepada kehidupan. Kepada ekonomi. Aku memang minat tanam pokok. Apatah lagi isteri mempunyai minat yang sama (tapi dia yang lebihnya), pokok bunga dan pokok lain. Masa cikgu Sains suruh bawa pokok tanaman ke sekolah (sekolah rendah - sksg le), aku bawa pokok halia dan aku 'tanam' bawang atas botol berisi air. Seronok tengok akar serta daunnnya bertumbuh.



Tanam pokok keliling rumah. Dalam pasu atau tanah sejengkal. Oksigen segar untuk hidupan penanamnya, juga buat masyarakat keliling serta dapat membendung pemanasan global.

Orang seni memang menghargainya.



Selain tanam pokok, aku suka kumpul kotak rokok. Bapa marah. "Apa kamu buat dengan kotak-kotak ni?, Nak buat apa??" tanyanye.

Aku bukannya apa...rasa tertarik pada kecantikan kotak-kotak rokok yang beraneka fesyen grafiknya tu... Jadi aku simpan. Aku tak merokok sebab merokok membahayakan kesihatan.

Aku tengok atas selonggok tahi lembu. Alangkah indahnya garisan-garisan yang berputar atas longgokan tersebut. Aku rasa kagum. Maaflah... atas benda tak senonoh tu masih ada keindahan serta keunikannya.

Allah maha besar. Jangan pandang hina pada pada sesuatu yang kita sangka tidak elok.
Debu mungkin akan menjadi permata...
Hina... akan jadi mulia....

Wallahualam bissawab, wailaihi marjiuu wal maab.

No comments:

Post a Comment

new welcome