Wednesday, March 4, 2009

PELIK TAPI BENAR


Kos sara hidup meningkat. Harga barang naik. Bayaran perkhidmatan turut naik. Semua mengeluh, tertekan. Susah rasanya nak meneruskan kehidupan.

Justeru itu, kita memerlukan hati yang tenang menghadapi kesusahan ini. Tanpa jiwa yang tenang, hati akan resah hingga sesiapa sahaja boleh menjadi mangsa.

Terimalah hakikat ini secara positif kerana Allah sebenarnya sudah memberi cara untuk mendapatkan ketenangan jiwa. Firmannya yang bermaksud "Apabila kamu susah, maka bersabarlah dan bersembahyanglah."

Banyakkanlah bersedekah (Sedekah??? Dalam keadaan kita yang serba kurang ini???). Bunyinya pelik kerana dalam menghadapi masalah kewangan, nak bersedekah pula! Besedekah tidak perlu banyak. Ikhlas bersedekah bila ada kesempatan. Ganjaran Allah akan melipahi kita. (Jangan nanti kita menyesal dengan kata-kata....." ....kenapalah aku tadi tak beri pada orang tu tadi...")

Senyuman satu sedekah. Berbuat baik mendapat pahala. Bacaan Fatihah serta ayat Al Quran boleh disedekahkan. Ayuh bersedekah. Rezeki Allah boleh mengunjugi kita tanpa kita duga.

No comments:

Post a Comment

new welcome