Tuesday, February 3, 2009

HARIMAU MUNCUL DI KG PULAU JUAR, KG GAJAH

Semalam adik teman - Hashim pergi ke kampong Dalam Terus, Pasir Panjang Ulu untuk meneroka tanah tinggalan arwah ayah untuk diusahakan tanaman pisang. Tanah tersebut dah terbiar dan menjadi hutan banat dan menjadi tempat monyet-lotong serta khinzir hutan bersuka-ria. Apabila dah ditolak jentera maka bertempiaranlah larinya ke pinggir sempadan yang masih berhutan.


"Nak tanam ape tu weh??" tanya seorang penghuni (the one and only) yang masih setia tinggal di situ.


"Tanam pisang??? Esok dikenduri dek monyet..tak merase...tanamle sawit...", sambil memberi cadangan.


Tak pe wan...keme jagele kebun ni. Orang kata boleh upah orang vietnam jaga kebun sebab babi utan tak berani datang...kalo datang, nahas... lauk demele...


Harimau tak pula jumpa di situ. Tapi dalam perjalanan pulang Hashim terserempak dengan tiga ekor harimau (anak-beranak agaknya) di tepi jalan di kampong Pulau Juar. Ketiga-tiganya tenang bersantai menghadap jalan utama...tak kesah dengan pelalu-lintas di situ.


Harimau tu kadang-kadang ade, kadang-kadang tak ade... Tak caya, saksikan sendiri. Tanyale orang-orang kampong..tapi deme tak heboh pun!!!

3 comments:

  1. hahaha...lawak lah citer nie..
    bolehlah panggil penjaga kebun vietman jaga kebun kat kampung hafez nie..hahha
    5 star

    ReplyDelete
  2. Hafez.....hafez kenal kan harimau tu...

    ReplyDelete