Wednesday, November 5, 2008

CITERNYE GINI...

"...menurut sumber yang boleh dipercayai, cerita ini berdasarkan sebuah kisah benar. Nama, watak serta senario sengaja ditokok tambah untuk menimbulkan kesan yang lebih dramatik..."

Dalam sebuah Kampong antah-berantah, tinggallah sepasang suami isteri di sebuah rumah (rumahku, syurgaku - walau seburuk mana di mata orang - tetap bagai syurga di hati kita). Dek kerana terlalu miskin dan daifnya, mereka hanya ada sehelai kain batik untuk membaluti tubuh mereka.Garam-belacan serta cabei-rawet adalah sekadarnya untuk meneruskan survival.

Jika suami nak keluar rumah, dia akan pakai kain batik tuh dan tinggallah isteri beliau di rumah tanpa seurat benang. Begitulah sebaliknya - jika si isteri pulak nak keluar rumah, bulatlah tubuh suaminya di rumah!!

Suatu hari si suami perlu keluar ke kaki bukit untuk mengambil sedikit garam tanah - suatu tempat yang biasa mereka pergi. Seperti biasa, tinggallah si isteri di rumah tanpa kain batik tuh! Sesampainya Pak Chat di lubang yang digalinya, diapun memasukkan kepalanya ke dalam lubang tersebut untuk mengaut sedikit garam. Kedua-dua kakinya terpacak ke udara dan... kain batik tuh terlondeh ke tanah...

Pada ketika itu, seekor harimau lalu dan mengaum kerana lapar. Pak Chat takut teramat sangat lalu dia mematikan dirinya. Sang Belang pun terpandang pokok ajaib tu. Diapun menghampirinya. Sang harimau hairan teramat sangat kerana selama hayatnya dia tidak pernah melihat pokok tersebut. Dan dilihatnya di celah dahan terdapat dua biji buah dan diliputi dedaun yang halus.......ajaib sunngguh buah ni..bisik hatinya...tentu sedap dimakan...tambahnya.

Sang harimau cuba mencapai buah tersebut. Ditampar-tamparnya supaya buah itu gugur. Pak Chat sampai terkencing dek terlalu takut!!

Ish.. buah ni muda lagi...tengokla getahnya memancut keluo... Sang harimau meninggalkan tempat tersebut dengan harapan akan kembali menantikan buahnya ranum.

Pak Chat terus cabut balik ke rumah lalu menceritakan apa yang di alaminya kepada isterinya. Mak Odah tergelak untuk mengambil simpati terhadap suaminya, namun di sudut hatinya tidak percaya kerana disangkanya suaminya sengaja mengada-ngada (meng ada-adakan) cerita untuk mengelak kerja tersebut dilakukan lagi.

Hari berganti, minggu berselang. Bekalan garam kehabisan di rumah. "Maleh aku pegi..ko ajelah pegi Odah, carikan garam tuh..." Odah pun pergile dengan rasa berat hati. "Bak kain batik tu pinta Odah". Pak Chat terpaksa 'ber air-cond' di rumah.

Sesampai di lubang, Odah pulak memasukkan kepalanya, kakinya terpacak ke udara and of course kain batik tu terlondeh ke tanah..... Kebetulan pulak harimau ari tu datang lagi dengan aumannya. Mak Odah terkejut lalu mematikan dirinya...

Harimau terpandangkan pokok ajaib yang masih terpacak di situ. Alangkah gumbiranya harimau kera dia pasti buah ajaib yang diidamkannya itu sudah masak ranum. Sang harimau rasa kecewa kerana buah idamannya telah diambil orang. ...tengok tu...sah oang lain dah ambik...ni tinggal tampoknya aje, bisik harimau. Dek terlalu kepinginkan buah tersebut, sang harimau menjilat tampok tersebut. Mak Odah tercrit plak kerana tidak dapat menahan rasa takut..

Sah!!! kata rimau tu, getahnya masih basah lagi...sapale yang dah ambik buah tu, sang harimau berlalu dengan rasa kecewa yang amat sangat.

Kalau anda tak percaya cerita ni, tanyalah kat harimau tersebut yang kini dipindahkan ke kandang Zoo Taiping. Rimau tu selalu termenung... mungkin cerita tu masih terngiang-ngiang di kepalanya...

No comments:

Post a Comment